mijn eerste halloween - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Detmer Kremer - WaarBenJij.nu mijn eerste halloween - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Detmer Kremer - WaarBenJij.nu

mijn eerste halloween

Door: DetmerKremer

Blijf op de hoogte en volg Detmer

02 November 2010 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Het is alweer een tijd geleden dat ik een nieuwe blog schreef, en sinds die niet zo lang was zal ik nu een nieuwe blog posten, hopelijk langer dan de vorige. Ik schrijf hem nu op Word dus hoe erg internet ook faalt het blijft goed! Luisteren naar Skeleton van Kate Nash schrijf ik nu deze blog:

Een van de meest bijzondere dingen was vorige week, namelijk CCD, oftewel community care day, dit is een initiatief van onze school, compleet opgezet door leerlingen van onze school. Voornamelijk door de CAS ecology, en het is vooral bedoeld om mensen van de stad Mostar bewust te maken van de klimaatverandering. Want als er ergens in dit land niet genoen aandacht wordt besteed is het wel het klimaat, en de gevolgen van de mensen voor dat klimaat. Het is voornamelijk omdat ze er ook gewoon geen tijd hebben om over na te denken sinds ze al heel veel problemen hebben, zoals toetreding tot de EU, nationalisme en het hele hoge percentage van werkeloosheid. Daarom dachten wij van UWCiM dat wij dat wel konden organiseren want dat moet wel echt gebeuren, anders gebeurd er nooit wat. Dat was toruwens wel iets wat ik echt merkte in deze stad, de mensen gooien alles zo achteloos op de straat, in de rivier en gewoon in bossen. Want zelfs tijdens de hike in Grabovica lag er wel wat afval, het was niet heel veel, maar het was er echt wel. In de stad is dat natuurlijk 100000000000x keer erger. Daarom hebben wij de CCD georganiseerd. Om 10 uur moesten we ons melden op het Spaanse plein, waar onze prachtige oranje school aan staat. Hier hadden we luide muziek. Daarna hingen we posters op met wat je kon doen, gewoon kleine dingen, die als iedereen dat doet het echt wel een impact kan hebben. Dit zijn dingen als, laat de kraan niet lopen, lampen uit al je weg gaat en zet niks op standby, maar zet het uit. Daarna kregen we allemaal knalblauwe plasticzakken en handschoenen en kon het opruimen beginnen, we hadden 4 verschillende plekken in de stad waar we gingen opruimen, dit waar het Spaanse Plein, de trappen naar Susac (het andere huis) en de partizanen-gedenkplaats. We hadden in totaal wel 130 (!!!!!) zaken vuilnis opgehaald, echt supergoed! Zoveel afval! Het mooiste was dat er ook een hoop jongeren besloten te helpen dat was toch echt wel hoopvol, daar ben ik ook echt zo trots op, voor de inwoners van Mostar. Toch was het ook wel een beetje beschamend dat maar vrij weinig mensen van ons eigen college meedede, vooral de locals waren opvallend afwezig. Dat was op zich wel jammer.

Vorige week kregen we ook allemaal een secret buddy toegewezen. Dit was iemand die je de hele week moest verwennen, dus snoepgoed geven, gedichtjes maken en gewoon op leuke manieren verassen. Dit was echt een hele grappige week met verschillende leuke acties. Ik had Dani, hij is mijn Spaanse tweedejaars. Ik heb hem een hoop chocolade gegeven en ik denk dat hij daar wel blij mee was. Anita (mijn superaardige Britse tweedejaars) had mij als Secret buddy en zij was echt goed. Het was echt superleuk, al helemaal toen ze een poster had gemaakt waar ‘Detmer rocks!’ op stond en dat midden in de ingang van Musala had opgehangen. Echt super leuk, en afgelopen zondag kwam ze uit het niets met een schaal brownies op me af met de verassing dat zij mijn secret buddy was. Echt een heel leuk initiatief! Diezelfde week hadden we ook heel hoog bezoek, namelijk Shelby Davis was hier. Hij is een van de grootste sponsors van deze school en geeft ook een hele hoop beurzen voor (Amerikaanse) universiteiten. Helaas helaas wil ik niet in de USA studeren maar dat maakt niks uit, het was een leuke dag en de hele school was in rep en roer. Het was vooral grappig toen ik met een paar anderen Futurama aan het kijken was en Shelby Davis opeens de kamer binnenkwam (hij wilde ook de huizen bekijken) en Maja (Zweden) zei dat we huiswerk aan het doen waren…

Dit weekend was vrij druk, zaterdagavond hadden we Amnesty Allnighter. We bleven een hele nacht ‘wakker’, we keken een paar films over mensenrechten en we schreven brieven om politieke gevangenen te bevrijden. Ook al was het niet zo’n enorm succes als we verwacht hadden het was nog steeds een hele leuke gezellige nacht. Die dag erna hadden we HALLOWEEN. Ik had dus ook mijn eerste Halloween feest, ik had al een kostuum gekocht een paar dagen eerder en ik ging als een doodgeschoten hooligan (Feyenoord-hooligan om precies te zijn omdat Marius een sjaal van Feyenoord heeft) het was een heel gezellig feest en ik vind Halloween echt grappig om het op deze manier te vieren (ook hebben Rebecca, Samia, Jess, Maja en ik een pompoen uitgehold.) Toch blijft deze college echt bewegen, bijvoorbeeld Mirwais, een Oostenrijks-Afghaanse derdejaars die hier een paar retakes doet, hij gaat ook alweer bijna weg, of dat Isa en Lara, mijn NL’se derdejaars ons bezochten, ook echt superleuk. Ik heb vooral vrij veel gepraat met Isa, ik had haar wel al ontmoet in NL, maar nooit echt gesproken. Dit was echt heel gezellig. Het was al jammer om van haar afscheid te nemen, ik kan alleen maar bedenken hoe vreselijk dat zal zijn met onze tweedejaars en een jaar later met onze jaargenoten. Ik wil er gewoon niet aan denken, ik wil gewoon de UWCiM-esperience helemaal gewledig meemaken! En dat ben ik nu druk aan het doen!(:

PS: er waren echt een paar geweldige kostuums met halloween: Pussin boots, Shrek, een Marionet, Hoofdloze man, Clyde and Bonnie, Mad scientist, Edward and Bella, een hele hoop vampieren, gestoorde doket, dode pervert etc etc

  • 02 November 2010 - 20:56

    Swanny En Nevada:

    Lieve Detmer, wat heerlijk dat je ons zo op de hoogte houdt. Nevada loopt nu steeds rond met de kaart die je stuurde (dank daarvoor, en ook voor de koelkastmagneten). Hier is alles ook oke. We hadden een mooi feest inclusief waarzegster / buikdanseres / slangenbezweerster. Je had er vast ook van genoten. Heel veel liefs vanuit een herfstig Enumatil! Swanny, en natuurlijk extra veel liefs van Nevada

  • 03 November 2010 - 03:42

    Danielle:

    Klinkt allemaal weer super!
    Het is al een tijdje geleden, maar ik wilde je toch nog even bedanken voor je berichtje op die prachtige oranje poster! You made my day :D

  • 03 November 2010 - 08:29

    Laura:

    Klinkt heel leuk! :D
    En wat een goede actie met dat vuilnis enzo!
    Nog meer goede acties van plan? xxx

  • 05 November 2010 - 13:51

    Oma:

    Dit is weer en geweldig reisverslag Ik heb het uitgeprint en neem het straks mee voor Hein. Hij volgt dit ook met plezier.Dank voor je goede wensen , kunnen we erg goed gebruiken.
    Succes weer met al die dingen waar je mee bezig bent.Vraagje : je weet dus al dat je niet in de U.S.A gaat studeren , weet je ook waar je WEL zou willen studeren ?
    Veel liefs van oma.

  • 05 November 2010 - 13:51

    Oma:

    Dit is weer en geweldig reisverslag Ik heb het uitgeprint en neem het straks mee voor Hein. Hij volgt dit ook met plezier.Dank voor je goede wensen , kunnen we erg goed gebruiken.
    Succes weer met al die dingen waar je mee bezig bent.Vraagje : je weet dus al dat je niet in de U.S.A gaat studeren , weet je ook waar je WEL zou willen studeren ?
    Veel liefs van oma.

  • 05 November 2010 - 13:51

    Oma:

    Dit is weer en geweldig reisverslag Ik heb het uitgeprint en neem het straks mee voor Hein. Hij volgt dit ook met plezier.Dank voor je goede wensen , kunnen we erg goed gebruiken.
    Succes weer met al die dingen waar je mee bezig bent.Vraagje : je weet dus al dat je niet in de U.S.A gaat studeren , weet je ook waar je WEL zou willen studeren ?
    Veel liefs van oma.

  • 15 November 2010 - 06:22

    Emma:

    Geweldig Detske!
    :D
    Ik had deze blog nog helemaal niet gezien :$
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Mostar

UWC adventure in Mostar

UWC, United world college, avontuur in Mostar

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Wow

10 December 2010

Laatste blog vanuit BiH

25 November 2010

SUPERveel

02 November 2010

mijn eerste halloween

16 Oktober 2010

Even een update
Detmer

Ik heb dit profiel aangemaakt omdat ik nu dus 2 jaar naar het UWC gaan in Mostar, dit is dus voor jullie en hier zal ik ook mijn blogs op zetten!

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 17322

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2010 - 02 November 2012

UWC adventure in Mostar

31 Augustus 2008 - 27 September 2008

Vakantie

Landen bezocht: