Laatste blog vanuit BiH - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Detmer Kremer - WaarBenJij.nu Laatste blog vanuit BiH - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Detmer Kremer - WaarBenJij.nu

Laatste blog vanuit BiH

Door: DetmerKremer

Blijf op de hoogte en volg Detmer

10 December 2010 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Om eerst maar even heel Nederlands te beginnen; Het weer. Het was echt hondenweer hier, ongelofelijk! Het regende zoveel, dat de Neretva letterlijk overstroomd was! Echt de rivier stond 4 keer zo hoog dan in de zomer, en er waren een hoop gebouwen die dicht langs de rivier stonden en nu gewoon verdwenen waren. Nu is het echter een strakblauwe lucht maar superkoud! Sneeuw ligt op de bergen en de wind (het waait hier altijd:)) is nu heel koud. Gisteren was er een hagelstorm en onweerde het vreselijk veel. Als het hier onweert duurt het niet een uurtje, maar echt de hele nacht flitst de stad. Heel indrukwekkend en ik slaap er beter door.

Nu naar het UWCiM-leven; Het was zoals ik in de vorige blog vertelde, American Cultural week en we hebben thanksgiving gevierd, echt geweldig zoveel eten! En heel gezellig natuurlijk! Maar echt ZO VEEL eten!!!! Dat is eigenlijk alles wat ik daar over te vertellen heb. Die avond erna was het American movie night en hebben we in de Theatre Studio Forrest Gump en Lost in Translation gezien. Echt hele mooie films, beide. Erna was South-American lunch, wat ook echt supergezellig was en heel lekker. Daarna American breakfast met echte maple sirup uit Canada! Heel lekker, maar NL’se stroop blijft 20000000x lekkerder natuurlijk.

Die week gebeurde er verder niet zo heel veel spectaculairs. Het was de laatste week van de grading session en het ging echt goed. Ik heb nu voor alle 6 vakken 39 punten van de 45! Het gemiddelde van UWCiM is 32. Ik ben daar dus heel blij mee! Maar die vrijdag, de laatste dag van de grading session en voor de Gimazija studenten de dag van de examens, was er iets aan de hand. We zaten in Biologie te wachten voor het proefwerk toen we opeens allemaal naar buiten moesten. Was er een bommelding! Natuurlijk gewoon een leerlingenstunt, maar wel grappig! Wij allemaal heel nel hysterisch “oh nee, ik zag mijn leven aan me voorbij flitsen!” .
Het was een leuke onderbreking van de normale lessen.

Die zaterdag was er de variety-show. Hierin gaven de secondyears een persiflage van ons, firsties. Er waren zoveel goede imitaties, dans en zang. Jess (Wales) en ik waren er ook in gestopt. Ik als een troste Frys en zij als een Wels. Wij zijn hier ‘de minderheden’ en we zijn er trots op en zeggen dat dus ook de hele tijd. Dus toen hadden de secondyears onze vlaggen gestolen en wat kleren en daar stonden we, te huilen dat we geen eigen cultural week hadden en dat niemand Frysk als een echte taal ziet! Hahaha. Superleuk gedaan!

Die maandag vierden we Sinterklaas! We gingen uit eten en hadden allemaal gedichten en cadeautjes. Ik had Eva en gaf een kistje gevuld met Turks fruit en ik kreeg van Lidewij een soort boekje over ik en UWCiM en een reep chocolade! Was echt supergezellig. Toch heel anders dan thuis natuurlijk, en ik hoop dat we het thuis ook nog gaan vieren, maar dat moeten we nog zien. Ook is er deze week het WinterArtsFestival. Niet zo heel bijzonder maar vandaag is er een optreden van bands en dansgroepen en omdat ik Modern Dance als een CAS heb, ga ik ook optreden. Ik ga dansen op een podium!

Nog een paar random dingen: Er is een jongen van school gestuurd, een jongen uit Irak. Hij moet nu terug. Hoe zielig dat ook voor hem mag zijn, het is natuurlijk volledig zijn eigen schuld en ik vind het ook niet erg eigenlijk. Hij heeft zoveel extra kansen gekregen en dan is het gewoon jammer als je er niks mee doet. Iets wat heel leuk is, er komt een jongen van UWCM (Maastricht) bij ons thuis logeren voor deze winterbreak. Deze jongen komt uit Sierra Leone, dus ik moet hem ûs Fryslân maar even laten zien! Heel leuk! Ook zijn we bezig met een fundrasing zodat wij als studenten ook een scholarship bij elkaar sprokkelen. Dus sorry ik moet weer voor geld vragen…
En het aller-leukst is, nog maar 9 dagen en ik ben weer thuis! Dus de volgende blog is vauit het Nederlandse land!

PS: vergeet niet een berichtje achter te laten:)

  • 10 December 2010 - 14:30

    Sjoukje:

    Zo zo, 39 van de 45, dat is echt goed! =3

    Verder hebben wij zo te horen niks te klagen over het weer, dat daar klinkt een stuk kouder met die wind O_o

    En die imitatie klinkt echt geniaal XD
    (Je beschrijving van American Culture Week trouwens ook - ZO VEEL ETEN xD)

    9 dagen, da's alweer snel! =D

  • 10 December 2010 - 17:59

    Carolien:

    Hey Detmer!!!

    Dit is de eerste keer volgens mij dat je het over standaard lessen op school hebt! Heb je die niet zoveel of is dat gewoon niet zoveel anders dan hier?;)

    Nou de nachtjes maar aftellen en dan iedereen hier in Nederland weer heel blij maken met je komst!!!
    Hopen dat je het hier ook nog een beetje leuk vindt en niet na twee dagen alweer terug wilt.

    Tot over twee weken, dan zie ik je vast wel eventjes.
    Liefs

  • 11 December 2010 - 11:06

    Oma.:

    heel veel dank voor je reactie op het overlijden van Hein.
    Liefs van oma.

  • 12 December 2010 - 21:04

    Jos:

    He kerel,
    We heben hier aan boord opeens free signal en dus heb ik even kunnen bijlezen.
    Groetjes vanuit Jamaica

    Je Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Mostar

UWC adventure in Mostar

UWC, United world college, avontuur in Mostar

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Wow

10 December 2010

Laatste blog vanuit BiH

25 November 2010

SUPERveel

02 November 2010

mijn eerste halloween

16 Oktober 2010

Even een update
Detmer

Ik heb dit profiel aangemaakt omdat ik nu dus 2 jaar naar het UWC gaan in Mostar, dit is dus voor jullie en hier zal ik ook mijn blogs op zetten!

Actief sinds 25 April 2010
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 17321

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2010 - 02 November 2012

UWC adventure in Mostar

31 Augustus 2008 - 27 September 2008

Vakantie

Landen bezocht: